Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Λαογραφικό Μουσείο Καστοριάς - Αρχοντικό Ν.Αϊβάζη


Η διαμονή μας στην όμορφη Καστοριά συνεχίζεται με έναν περίπατο στον πιο γραφικό δρόμο της πόλης ( συνοικία Ντολτσού ) και την επίσκεψή μας στο Λαογραφικό Μουσείο.


Το Μουσείο στεγάζεται στο αρχοντικό του Νεραντζη Αϊβάζη.
 Χτίστηκε τον 17ο αιώνα και κατοικήθηκε από τους ιδιοκτήτες του μέχρι το 1960.
Περνώντας το κατώφλι του αρχοντικού -δεξιά μας -συναντάμε το κελάρι των ποτών.


Απέναντι ακριβώς βρίσκεται το κελάρι των τροφίμων.
Πήλινα κιούπια με ελιές,λίγδα, πεκμέζι, μυζήθρα, σταφυλάρμια κτλ..


Στον τοίχο παλιές κλειδαριές!!


Βρισκόμαστε ακόμα στο ισόγειο ( στο βάθος αριστερά φαίνεται λίγο η πόρτα από το κελάρι τροφίμων).
Δίπλα της ακριβώς η σκάλα που ανεβαίνει στο κύριο μέρος του αρχοντικού.
Κάτω από την σκάλα υπάρχουν τα ξύλα της ημέρας.Τα υπόλοιπα ξύλα φυλάσσονται στο υπόγειο.


Στην απέναντι ακριβώς μεριά της σκάλας υπάρχει μια άλλη μικρότερη που οδηγεί σε έναν ημιόροφο.


Μέχρι να φτάσουμε στη σκάλα θα συναντήσουμε το μεγάλο κιούπι με το λάδι, το καβουρδιστήρι και το μύλο του καφέ όπως επίσης και τα αυτοσχέδια "πατίνια" που έφτιαχναν για να διασχίζουν τον χειμώνα την παγωμένη λίμνη της πόλης.



Ένα δεύτερο κελάρι τροφίμων όπου αποθηκεύονταν διάφορα αντικείμενα.
Μεταξύ των άλλων αντικειμένων διακρίνουμε τις πινακωτές και το ζυμωτάρι.


Στον ημιόροφο θα δούμε ένα εργαστήριο γούνας.


Στο σύντομο βίντεο μπορείτε να δείτε και να ακούσετε την ξεναγό στο συγκεκριμένο δωμάτιο.


Από την πίσω πόρτα θα βγούμε στην αυλή του σπιτιού.
Κάτω από δυο υπόστεγα υπάρχει το πηγάδι και μια βάρκα.


Εκεί βρίσκεται και η κουζίνα του αρχοντικού!! 
Με όλα τα μαγειρικά σκεύη και εργαλεία της κουζίνας. 
Ο φούρνος με τα ξύλα είναι επίσης σε αυτό το χώρο!


Στον πρώτο όροφο θα συναντήσουμε δυο σαλόνια.
Για πολλά χρόνια οι γάμοι και οι βαπτίσεις γίνονταν στα σπίτια επειδή οι Τούρκοι είχαν κλείσει τους ναούς.
Στο πρώτο σαλόνι κάθονταν οι αρχές της πόλης. 
Στην γωνία διακρίνεται η θέση του Μητροπολίτη και ήταν συγκεκριμένες οι θέσεις του δασκάλου, του γιατρού κτλ.


Το δεύτερο σαλόνι  είναι το λεγόμενο κιόσκι.
Σε αυτό κάθονταν οι άρχοντες στις γιορτές.
Εντυπωσιακά ήταν τα βιτρώ που είχε το κάθε αρχοντικό και τα οποία έφερναν οι Καστοριανοί έμποροι από την Φλωρεντία και Βενετία.
Αυτά αποδείκνυαν και την οικονομική ευμάρεια του ιδιοκτήτη.



Πολλά βιτρώ σπάσανε κατά τους βομβαρδισμούς των Γερμανών και έχουν αντικατασταθεί με πολύ ωραία έργα Καστοριανού καλλιτέχνη!!!


Ένα ακόμα καθιστικό στο εσωτερικό του αρχοντικού το οποίο λειτουργούσε και σαν χώρος υποδοχής του υποψήφιου γαμπρού για την κόρη. 
Σύμφωνα με τα λόγια της ξεναγού......ο γαμπρός με τους δικούς του κάθονταν στο χώρο αυτό και η νύφη με την μητέρα της παρακολουθώντας κρυφά από τον γυναικωνίτη "συνεδρίαζαν" για την απόφαση. 
Ανάλογα με την απόφαση που έπαιρναν οι δυο τους, η μητέρα σέρβιρε τον γαμπρό.
Αν η απόφαση ήταν θετική σέρβιρε γλυκό του κουταλιού με  γλυκό καφέ...
....αν ήταν αρνητική, γλυκό με πικρό καφέ!!! 



Και φυσικά όταν προχωρούσαν σε γάμο υπογράφονταν και το συμβόλαιο της προίκας!!


Οι κρεβατοκάμαρες του σπιτιού δεν είχαν κρεβάτια αλλά χαμηλά στρώματα όπου οι φλοκάτες ήταν το κύριο χαρακτηριστικό τους. 
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η κούνια για τα μωρά!!!


Διέθεταν τζάκι,  γραφείο και διάφορα διακοσμητικά αντικείμενα. 
Το μαγκάλι απαραίτητο σε όλα τα σημεία του αρχοντικού.



Σε επόμενο δωμάτιο θα δούμε τον αργαλειό και όλα τα εργαλεία που χρησιμοποιούνταν για την επεξεργασία του μαλλιού!!


Η επίσκεψη στο αρχοντικό τελειώνει με το μπάνιο του....
Μια ξύλινη μπανιέρα και δίπλα της τα δοχεία που κουβαλούσαν το νερό!!!


                                                            Ο περίπατος συνεχίζεται.....                      

43 σχόλια:

  1. τι τελεια!!!

    καποια καλοπερναει! χιχιχιχι ;)

    φιλακια αγαπη! να περνας ομορφα και να μας ταξιδευεις μαζι σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να ήμουνα τώρα Καστοριά!!! Θα ήταν ότι έπρεπε μέσα στο φθινόπωρο!!! Άσε που τον χειμώνα θα είναι σκέτη απόλαυση!! Ουφ!!! Αχάριστη είμαι!! Ας λέω δόξα το Θεό που βρέθηκα εκεί έστω και καλοκαίρι! χαχαχα
      Φιλάκια πολλά!!!

      Διαγραφή
  2. Είχα πάει στην Καστοριά όταν ήμουν στο Λύκειο... το μόνο που μου έμεινε αμυδρά στο μυαλό είναι η Λίμνη και κάτι φωτογραφίες με τις παλιές τότε φίλες και συμμαθήτριες! :))
    Ωραία η ξενάγηση σου, εύχομαι να κάνεις πάντα τόσο όμορφα ταξίδια και να τα μοιράζεσαι μαζί μας! :)
    Φιλιά πολλά και καλό απογευματάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρώτη φορά βρέθηκα στην Καστοριά τον περασμενο Ιούνιο και λάτρεψα αυτή την πόλη!!!
      Χαίρομαι που σου άρεσε το ταξιδάκι μου!! :))
      Καλό βράδυ!!! Φιλάκια!!

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα Παρασκευή μου!!
    Πολύ όμορφη η βόλτα καί η φωτογραφική ξενάγηση πού μάς εδείξες!!
    Πολύ θά ήθελα νά επισκεφτώ την Καστοριά αυτήν τήν εποχή!!!
    Καλή εβδομάδα!!!Φιλάκια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Dimi μου!!! Αχ!!! κι εγώ θα το θελα πολύ! Φαντάζομαι τα χρώματα που θα έχει τώρα στον γύρο της λίμνης!!! Όνειρο θα είναι!
      Σε ευχαριστώ πολύ!!! Φιλάκια πολλά!!!

      Διαγραφή
  4. ¸.°º✿♫ •°
    Boa terça-feira!


    ❤❤°º Boa semana!
    ✿°º Beijinhos
    ✿♫ 彡

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα λαογραφικα μουσεια ειναι απο τα αγαπημενα μου. Ευχαριστουμε για τη βολτα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Υπέροχη ξενάγηση!!
    Δεν υπάρχει περίπτωση να επισκεφτώ ένα μέρος και να μην περάσω από ένα τουλάχιστον μουσείο...το παρελθόν πάντα με γοήτευε με έναν ξεχωριστό τρόπο...κάθε τι παλιό επίσης!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Μαράκι μου!!! Άντε να κανονίσουμε εκείνο το ταξίδι που λέγαμε!! :)) Έχει πολλά μουσεία να δούμε!! Φιλάκια!!

      Διαγραφή
  7. Απ' όλα τα μουσεία τα αγαπημένα μου είναι τα λαογραφικά. Ευχαριστώ που στο συγκεκριμένο με ταξίδεψες τόσο όμορφα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε Φλώρα μου!!! Να σαι καλά!! Να έχεις μια όμορφη μέρα!

      Διαγραφή
  8. μου αρέσουν τα μουσεία...ευχαριστούμε για την όμορφη ξενάγηση..πληροφορίες...φώτος...
    αυτό που έκανε εντύπωση :Αν η απόφαση ήταν θετική σέρβιρε γλυκό του κουταλιού με γλυκό καφέ...
    ....αν ήταν αρνητική, γλυκό με πικρό καφέ!!! "
    η 10η φωτο που δειχνει φωτογαφημένο το αρχοντικό από χαμηλά και φαινεται η γωνιά του αρχοντικού μου άρεσε πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχα και που να βλεπες Δελφινάκι από τι σημεία κρυφοκοίταζαν μαμά και κόρη τον γαμπρό!!
      Έχω πολλά αρχοντικά σε φωτογραφίες!! Θα σου αρέσουν και εκείνα νομίζω...Να σαι καλά!!
      Φιλάκια!! Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  9. Τι υπέροχη ξενάγηση μας έκανες!!!! Σαν να ήμουν εκεί μου φάνηκε!!!! Και δεν έχω πάει ποτέ στην Καστοριά!!!!
    Ευχαριστούμε πολύ, Παρασκευή μου!!!
    Καλό ξημέρωμα!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Μαριάννα μου!!
      Χαίρομαι που χάρηκες την ξενάγησή μου στο Λαογραφικό!!
      Αν πας Καστοριά να το επισκεφτείς!! Είναι πολύ όμορφο!
      Φιλάκια πολλά!!

      Διαγραφή
  10. Καλησπέρα Παρασκευούλα μου..εξαιρετική η ανάρτηση με το Λαογραφικό Μουσείο της Καστοριάς..Άριστη ξενάγηση μας έκανες!!-φαντάζομαι πως θα είναι η ζωντανή επίσκεψη!!-στο videaki εκείνο που με εντυπωσίασε είναι η σκαλιστή περίτεχνη οροφή!οι φωτογραφίες σου εκπληκτικές!όντως τώρα το φθινόπωρο θα είναι μαγευτική η Καστοριά!να μου πείς όπου και να πας στη χώρα μας είναι απίστευτα όμορφα αυτήν την εποχή που δεν κάνει και ζέστη και μπορείς να περιηγηθείς άνετα τις ομορφιές και την παράδοση του κάθε τόπου!!δεν έχω λόγια..υπέροχα όλα!!να είσαι καλά που μας πήγες έστω νοερά εκεί..φιλάκια άπειρα και καλό σου απογευματάκι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Καιτούλα μου!!! Να σαι καλά!! Μπαίνοντας εκεί μέσα αισθάνεσαι σαν να μεταφέρεσαι σε εκείνη της εποχή!! Την μέρα που πήγαμε εμείς δεν είχε κόσμο και είχαμε την ευκαιρία να δούμε με την ησυχία μας τα πάντα. Η ξεναγός ήταν ένας πολύ ζεστός άνθρωπος....Αν και λείπει κομμάτι από την οροφή εξακολουθεί να φαίνεται η ομορφιά της. Φαντάζομαι πόσο όμορφοι θα ήταν και οι ζωγραφισμένοι τοίχοι πριν αναγκαστούν εξαιτίας της επιδημίας της φυματίωσης να τους ασπρίσουν με ασβέστη!! Χαίρομαι που σου άρεσε κι αυτό το μικρό ταξιδάκι μου!!! Καλό απόγευμα!!! Φιλάκια!!

      Διαγραφή
  11. Paraskevi,

    Your meticulous attention to detail, both in your photos and your words, allow us to live vicariously through your adventures, learning, adoring, wondering and exploring, the moments of existence, of a people and a culture that paved the way to our own destination today. Thank you for taking us on this most entertaining and educational tour of our talented and hard-working ancestors.

    Filakia,

    Poppy

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Goodmorning Poppy!
      If I was writing the post in those days of my visit I would remember much more. :)
      Thank you very much for your nice comment!
      Have a great new week ahead!
      Kisses!!!

      Διαγραφή
  12. Ειχα πάει Πάσχα στην Καστοριά πριν χρόνια.
    Τι πανεμορφη πολη!

    http://beautyfollower.blogspot.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αλλη μια γωνιά της όμορφης Καστοριάς μας έγινε γνωστή χαρη σε σενα ,μου αρέσει να βλέπω αντικείμενα απο άλλες εποχες,και χάρη σε σενα ειδα αρκετά,μπραβο βρε φιλενάδα μου ,σ ευχαριστω και πάλι για ολα τα όμορφα ,πολλά φιλάκια και καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα φιλενάδα μου και καλή εβδομάδα!!! Έχω πολλές ακόμα γωνιές της Καστοριάς να σας δείξω αλλά όλο και κάτι με καθυστερεί να φτιάξω τις αναρτήσεις. Όμορφες καθυστερήσεις και ευχάριστες εκπλήξεις με απομάκρυναν αυτές τις μέρες από τον υπολογιστή!!! :)) Να σαι καλά!!! Φιλάκια πολλά πολλά!!!

      Διαγραφή
  14. Δεν έχω πάει και χαίρομαι για τις ωραίες παρουσιάσεις που μας έκανες. Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Τι τέλεια ξενάγηση και τι ωραίες φωτογραφίες!!!! Ευχαριστούμε!
    Φιλάκιαααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. What a nice tour of the Folk Museum.. I enjoyed the photos, thanks for sharing. Have a happy day!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Παραλίγο να τη χάσω την ανάρτηση αυτή! Υπέροχη!
    Σε ευχαριστούμε Βιβή μου!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Αριστέα μου!!! Όπως κατάλαβες από την απουσία μου όλες αυτές τις μέρες θα την έβλεπες στα σίγουρα την ανάρτηση!!! :))
      Να σαι καλά!! Φιλάκια!!!

      Διαγραφή
  18. φοβερό είναι!!! και λατρεύω και τα μουσεία παντός είδους!!! έχουμε κι εδώ ένα παρόμοιο στο Ηράκλειο, τον Αρόλιθο που έχει διάφορα σπιτάκια με τέχνες που έκαναν παλιά και δωμάτια, σε αυτό το στυλ!! να έρθεις κι εδώ!!! χι χι.. φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αφού δεν πέρασε ο γιος μου πέρυσι Ηράκλειο για να έχω ήδη επισκεφτεί τον Αρόλιθο, το κρατάω στην μνήμη μου και όταν με το καλό έρθω στα μέρη σας ( λέμε τώρα ) θα το απολαύσω!!! :)) Καλημέρα και καλή εβδομάδα!! Φιλάκια!!!

      Διαγραφή
  19. Καλημέρα!!! Δεν έχω πάει στην Καστοριά και σε ευχαριστώ πολύ για την υπέροχη ξενάγηση!!! Οι φωτογραφίες σου πανέμορφες!!! Φιλάκια πολλά και καλή Κυριακή!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και καλή εβδομάδα Σπυριδούλα μου!!! Να σαι καλά!! Σε ευχαριστώ πολύ!!! Φιλάκια πολλα!!

      Διαγραφή
  20. Καστοριά: Πατρίδα της μαμάς! Την λατρεύω για τις ομορφιές και για την ξεχωριστή αισθητική που έχει!
    Με ταξίδεψες με τις φωτογραφίες σου...
    Σ' ευχαριστώ πολύ!
    Την ΚΑΛΗΜΕΡΑ μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σαι καλά!! Κι εγώ σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!!!
      Καλό βράδυ πια!! Φιλιά!!

      Διαγραφή
  21. Στο συγκεκριμμένο μουσείο δεν έχω πάει δυστυχώς ...την επόμενη φορά ....Η ανάρτηση σου ,με όμορφες φωτογραφίες ,κατατοπιστική ,με όλα τα απαραίτητα στοιχεία και επεξηγήσεις ! Τον τίτλο του ξεναγού σου τον έδωσε κανείς ???? τον αξίζεις και με το παραπάνω !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Ολυμπία μου!! Με την πρώτη ευκαιρία να πας!! Αξίζει!! Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια!! Η αλήθεια είναι πως στα όνειρά μου μόνο η ξενάγηση δεν υπήρξε ποτέ :)) Φιλάκια!!!

      Διαγραφή