Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Φρούριο Ρίου # 1 #

 Το φρούριο του Ρίου ( ή << Κάστρο του Μωριά>> ) είναι κτισμένο στο ομώνυμο αχαικό ακρωτήριο, απέναντι από το φρούριο του Αντίρριου με το οποίο έλεγχε την δυτική είσοδο του Κορινθιακού κόλπου.

(Τα σημεία με ροζ χρώμα αφορούν την οθωμανική περίοδο και με το γκρι σκούρο την ενετική)
 
Οικοδομήθηκε το 1499, μέσα σε τρεις μήνες, από τον σουλτάνο Βαγιαζήτ Β΄. Η στρατηγική του θέση το κατέστησε αντικείμενο διεκδίκησης ανάμεσα σε Οθωμανούς και Ενετούς. Το 1532 πολιορκήθηκε από τον Andrea Doria ενώ το 1603 υπέστη σημαντικές καταστροφές από τους Ιππότες της Μάλτας.
Το 1607 καταλαμβάνεται από τους Ενετούς, οι οποίοι στις αρχές του 18ου αιώνα επισκεύασαν και επέκτειναν τις οχυρώσεις του φρουρίου, σύμφωνα με το προμαχωνικό σύστημα, δίνοντάς του την μορφή που διατηρεί μέχρι σήμερα.
Η οχύρωση της Οθωμανικής περιόδου είχε σχήμα τραπεζιού με την μικρή βάση στραμένη βόρεια, εκεί που υψώνεται συγκρότημα τριών συνεχμόμενων κυκλικών πύργων. Το οκταγωνικό κτίσμα που βρίσκεται νότια ακριβώς του <<τριδύμου>> χρησίμευε πιθανώς για πυριτιδαποθήκη.
Στο ανατολικό τμήμα του νότιου τείχους βρίσκεται η κύρια πύλη του φρουρίου, ένας θολοσκέπαστος χώρος με δυο ανοίγματα σε διάταξη Γ που αρχικά θα προεξείχε σαν πύργος από το τείχος.
Κατά την δεύτερη οικοδομική φάση του φρουρίου, η πύλη ενσωματώθηκε στον νοτιοανατολικό ενετικό προμαχώνα.
Στο μέσο του νότιου τείχους ορθώνονται δυο κυκλικοί πύργοι, ο μεγαλύτερος των οποίων σήμερα έχει μετατραπεί σε ναό, ενώ στα άκρα του τείχους σχηματίζονται δυο ακόμα πύργοι ( τριγωνικός ανατολικά και κυκλικός δυτικά ). Το δυτικό τείχος της Οθωμανικής οχύρωσης δεν σώζεται. Ίσως κατεδαφίστηκε από τους Ενετούς κατά τις εργασίες προέκτασης του φρουρίου.
Οι Ενετοί στις αρχές του 18ου αιώνα μετασκεύασαν το Ρίο ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις της σύγχρονης οχυρωματικής τέχνης. Επέκτειναν βόρεια και δυτικά το φρούριο, ενσωματώνοντας τις οθωμανικές οχυρώσεις. Πρόσθεσαν δυο ισχυρούς προμαχώνες στο βόρειο και δυτικό άκρο του φρουρίου και δυο ρομβοειδής προμαχώνες στα άκρα του νότιου οθωμανικού τείχους.Οι προμαχώνες συνδέονταν με ευθύγραμμο τείχος. Τέλος μέσα στην ένυδρη τάφρο κατασκεύασαν δυο χαμηλά τριγωνικά προτειχίσματα. Στον βόρειο προμαχώνα ανοίχτηκε προς την θάλασσα μια δευτερεύουσα πύλη.

( Οι παραπάνω πληροφορίες, και ο χάρτης βρίσκονται στο χώρο του φρουρίου προς την καλύτερη εξερεύνηση του χώρου από τον επισκέπτη ).

Θέλοντας να μεταφέρω με φωτογραφίες το χώρο σκέφτηκα να χωρίσω τον χάρτη σε μέρη. 
Το πρώτο μέρος είναι με την είσοδο στο φρούριο, τα νότια τείχη και την ένυδρη τάφρο.


Από την κεντρική είσοδο του φρουρίου μπροστά μας βλέπουμε τα τείχη του ενός από τους δυο ρομβοειδή προμαχώνες ( χάρτης -4- ).


Στο τέλος του.... ακολουθούν οι δυο δίδυμοι πύργοι ( 2 )




και στο βάθος ( αριστερά ) διακρίνεται ο δεύτερος ρομβοειδής προμαχώνας ( 5 )


 Ο πύργος που ενώνει το νότιο οθωμανικό τείχος με τον ρομβοειδή προμαχώνα ( 5 )


Οι δίδυμοι πύργοι ( 2 )  όπου στον μεγαλύτερο βρίσκεται σήμερα  ο Ιερός Ναός της Ζωοδόχου Πηγής.


Η ένυδρη τάφρος....


Το τριγωνικό προτείχισμα (10 )....






Συνέχεια τάφρου.....


και  το δεύτερο τριγωνικό προτείχισμα ( 9 ).


Μερικές ακόμα φωτογραφίες του χώρου ......












Η είσοδος στο φρούριο κοστίζει 2 ευρώ ανά άτομο και είναι ανοικτό καθημερινά ( εκτός Δευτέρας ) από τις 8.30 π.μ. - 3 μ.μ.
Συνεχίζεται........


26 σχόλια:

  1. Πριν μερικά χρόνια είχα πάει σε ένα γάμο. Έχει ένα μικρό εκλησάκι μέσα και ήταν πολύ όμορφα.
    Οι δε φωτογραφίες του γάμου μαγικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την συγκεκριμένη μέρα ειχε μια βάπτιση στο εκκλησάκι!!! Φαντάζομαι τις φωτογραφίες του γάμου, πόσο όμορφες θα ήταν πραγματικά!!

      Διαγραφή
  2. Καλημέρα. Αν και έχω περάσει από την κοντινή περιοχή δεν γνώριζα την ύπαρξή του και έτσι δεν το επισκέφθηκα. Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες! Πολύ ωραίες φωτογραφίες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα!!! Σε ευχαριστώ πολύ!!! Τι να πω κι εγώ που ανακάλυψα το εσωτερικό του μόλις προχθές και ας μένω τα τελευταία οκτώ χρόνια στην Πάτρα. :)) Καλό βράδυ και καλή εβδομάδα!!

      Διαγραφή
  3. τι ωραία που το δείχνεις! δίπλα μου και δεν το έχω επισκεφτεί! θα το κάνω κάποτε με τα παιδιά,που τους αρεσουν τα κάστρα!φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι σίγουρη πως τα παιδιά θα ξετρελαθούν. Μόνο να προσέχεις μην πηγαίνουν στα χορτάρια. Είδα ένα φίδι όπως τραβούσα την φωτογραφία της πόρτας στην εκκλησία. Ο άντρας μου ακόμα γελάει για το που βρέθηκα τρέχοντας!! χαχαχα Φιλάκια!!!

      Διαγραφή
  4. Νομίζω ότι δεν είχα ιδέα! Προσπαθώ να θυμηθώ αν πήγαμε ποτέ με το σχολείο αλλά δεν μπορώ!
    Μαγικές φωτογραφίες. Πήρα μια καλή γεύση Παρασκευούλα μου!
    Καλή εβδομάδα !
    Πολλά πολλά φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μέχρι προχθές τα σημεία που έδειξα παραπάνω έβλεπα από το δρόμο, άντε και νύχτα όταν πήγα στον εσπερινό στην γιορτή της Ζωοδόχου Πηγής... Ειλικρινά πίστευα πως αυτό είναι όλο και τα τείχη που φαίνονται ολόγυρα. Μόλις ετοιμάσω τις φωτογραφίες θα δεις και το υπόλοιπο. Ειναι πανέμορφο!!!
      Καληνύχτα και καλή εβδομάδα!!! Φιλάκια πολλά!!!

      Διαγραφή
  5. Καταπληκτική φωτογράφιση και υπέροχη ξενάγηση!!!!!!! Πολλά πολλά φιλάκια!!!!!

    Υ.Γ. Όταν και αν μπορέσεις στείλε μου μήνυμα (το γράφει στην πρώτη σελίδα του blog μου) να μου πεις τα νέα της υγείας σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ!!! Να σαι καλα Βίκυ μου!!! Καληνύχτα και καλή εβδομάδα!!!

      Διαγραφή
  6. Καλησπέρα Παρασκευή μου!!Τί καταπληκτικές φωτογραφίες!!Θυμάμαι κάθε φορά πού παίρναμε τό καραβάκι γιά νά περάσουμε απέναντι νά πάμε Λευκάδα,πού χάζευα τό κάστρο!Καλή εβδομάδα!!Φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Dimi μου!!! Το πιστεύεις πως τόσα χρόνια και εγώ από το καράβι το έβλεπα; Μέχρι που στην γιορτή της Ζωοδόχου Πηγής φέτος επισκέφτηκα το εκκλησάκι ( οι νυχτερινές φωτογραφίες ) και τότε κατάλαβα πως έχει πολλά να δει κανείς στο εσωτερικό του! :)) Καλή εβδομάδα!! Φιλάκια πολλά!!

      Διαγραφή
  7. Λατρεύω τα κάστρα, τα φρούρια όλα...υπέροχες φωτογραφίες!!
    Φιλιά πολλά και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια απο τα ίδια Μαρία μου!!!
      Τα λατρεύωωωω!!! Φιλάκια και καλή εβδομάδα!!

      Διαγραφή
  8. Πολύ όμορφες φωτογραφίες και ωραία μέρη που ούτε γνώριζα την ύπαρξή τους. Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αχ μου λείψαν αυτές οι υπεροχες φωτογραφιες σου,πολύ χαίρομαι που τις ξαναβλέπω και μέσα απο αυτές βλέπω τόσα όμορφα μέρη,και μαθαίνω και πράγματα που δεν ηξερα,σε ευχαριστώ για όλα αυτα τα ταξιδια φιλενάδα,πολλά πολλά φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλεναδίτσα μου να σαι καλά!!! Μπορεί να έλειψα για ένα διάστημα αλλά έχω μαζεμένα πολλά να σας δείξω!! Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε! Φιλάκια πολλά!!

      Διαγραφή
  10. πολύ ομορφο το ταξιδι σου..ευχαριστουμε που το μοιραστηκες μαζι μας..πολυ ομορφες οι φωτος σου..μου αρεσουν απο μικρη μου αρεσαν και μου αρεσουν ,καστρα,πυργοι εχουν κατι το ξεχωριστο μια ξεχωριτη ομορφια και θυμιζουν και παλιες καλες εποχες (καστρα,ιπποτες,ρομαντισμους)\
    χαιρομαι που μαζι με την επιστροφη σου στο μπλοκ σου επεστρεψαν και τα θεματα σου που αγαπουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ Δελφινάκι μου!! Ήμουνα στο κάστρο σχεδόν δυο ώρες και στα αλήθεια ένιωθα πως μεταφέρθηκα σε μια άλλη εποχή...η συνέχεια έχει και το εσωτερικό των πύργων!! :))

      Διαγραφή
  11. 'Επρεπε να γνωριστούμε νωρίτερα. Όταν κατεβήκαμε στην Πάτρα μείναμα στον Άγιο Βασίλειο. Είδαμε το Ρίο αλλά δεν είδαμε το φρούριο. Δεν ξέραμε ότι θα μπορούσαμε να ξεναγηθούμε κιόλας. Δείχνει τόσο ωραίο. Κρίμα που δεν το επισκεφτήκαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το πιστεύεις πως κι εγώ που μένω οκτώ χρόνια εδώ το ανακάλυψα πριν ένα μήνα; Μέχρι τότε πίστευα πως είναι μόνο τα τείχη ολόγυρα!! :)) Δεσμεύομαι να σας ξεναγήσω την επόμενη φορά που θα μας έρθετε!! Γνωρίζω τα πάντα πια σχετικά με αυτό!!!

      Διαγραφή
  12. Φιλενάδα, εγώ το έχω επισκεφτεί αρκετές φορές σε γάμους και βαφτίσια...αλλά δεν μπορώ να μην σχολιάσω τόσο όμορφες φωτογραφίες!!!Κάτι είχες πει για μαθήματα φωτογραφίας, αν δεν κάνω λάθος...ξεκίνα τα το συντομότερο μήπως και ξεστραβωθώ να βγάλω καμμία της προκοπής!!! Διάβασα για προβληματάκι υγείας...ελπίζω όλα καλά...Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Άσπα μου!!! Δυστυχώς τόσα χρόνια δεν έτυχε να μπω στο εσωτερικό του! Όταν ήμουν εκεί είχε μια βάπτιση και δεν κατάφερα να τραβήξω και το εσωτερικό της εκκλησίας που πραγματικά είναι πανέμορφο.
      χαχαχα για τα μαθήματα φωτογραφίας η Φωτεινή το είχε πει! Κι εγώ χρειάζομαι μαθήματα φωτογραφίας!! :))
      Κέντημα σε μηχανή και ράψιμο δήλωσα "δασκάλα"!!! Θα φροντίσω να γίνω περδίκι για να τα διδάξω αν χρειαστεί!!! Φιλάκια!!

      Διαγραφή
  13. Βιβη μου,ντροπη ναχω επισκεφθει δεκαδες φρουρια και καστρα εδω κι εξω ,και το φρουριο του Ριου που ειναι διπλα μας να το προσπερνω..γιατι παντα βιαζομαι να φτασω σε ενα προορισμο!Μπραβο που το ανεδειξες,δε φανταζομουν οτι εχει τοσα κτισματα και οτι υπαρχει εκκλησια!Περιμενω τη συνεχεια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άφρα μου τι να πω κι εγώ!! Τόσα χρόνια περνούσα δίπλα του, ήπια αμέτρητους καφέδες ολόγυρά του, έκανα το μπάνιο μου ή ψάρευα πίσω από τα ανατολικά του τείχη και δεν είχα ιδέα για το εσωτερικό του!! Στην συνέχεια μπαίνουμε από την κύρια είσοδο του φρουρίου και.... :))
      Να έχεις μια όμορφη μέρα!! Φιλιά!!

      Διαγραφή